Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta mého života – BOAS

Neboli Branně Orientační Automobilové Soutěže. V 80. - 90. letech legální způsob, jak se dospělí, seriózní lidé mohli vyblbnout jako malí.

V okamžiku, kdy jsou na přední dveře auta nalepena startovní čísla, končí veškerá dobrá předsevzetí, posádka se mění v soutěžní posádku. Rozdíl mezi BOAS (jedoucí se za běžného silničního provozu) a Rallye (s RZ na uzavřené trati) je v našem podvědomí smazán. Z kamarádů jsou rázem soupeři, důležité není zúčastnit se, ale zvítězit!

Řidič závodního vozu je ten, kdo je ochoten obětovat svoje autíčko. Slabší povahy radši berou místo navigátora, neboli mitfáry.  Nezřídka jde po závodě lepící páska, držící startovní čísla, dolů i s částí laku, to bolí. Taky je nutné zabudovat Tripmaster.  

Tehdejší tripmastery nemají nic společného s dnešními navigacemi, tenkrát jen měřily ujetou vzdálenost v jemnějším rozlišení, než počítadlo tachometru. Většina po 10-ti metrech. Ten náš, mechanický, měl drobnou charakterovou vadu - buďto šel měřák, nebo tachometr, rozbočka nerozbočovala. Kdo by ale potřeboval při závodění sledovat tachometr? Jede se, co to dá!

Samotný přístroj se vešel v Renaultu 8 přesně do odkládacího kastlíku před spolujezdcem. Tedy místo něho, demontáž a montáž byla dílem okamžiku. Horší byla druhá strana. Odpojit náhon tachometru a připojit na měřák znamenalo vlézt pod auto. Z naší posádky jsem se tam bez použítí heveru vešla jen já, tehdy hubená. Pro přespolní účastníky jsem tím zajišťovala doplňkovou atrakci ještě před startem - pod autem je nasoukaná blondýna a huláká na chlapa vedle: „Podej mi sakra tu desítku!"

Pak už šlo do tuhého. Nejdřív rozprava, potom napsat test z Vyhlášky. Ztracené body se měnily v body trestné, případně diskvalifikaci. Na odebrání řidičáku se nehrálo, naštěstí. Testy jsme ale stejně mívali našprtané. Tím končily pro řidiče jeho úvodní úkoly, ostatní už měl na triku mitfára. Mapy, buzola, tužky a pauzák na slepé mapy, podložka na psaní + občerstvení pro posádku - to už byla jeho parketa. A na start, ještě itinerář, jízdní výkaz a už jen povel pořadatele - jeďte!

Na trati číhaly spousty nástrah. Najít správnou cestu a zapsat všechna písmenka z průjezdních kontrol záviselo i na odhadu záludnosti duše stavitele trati. Čas na průjezd každé etapy byl vypočítán tak, aby se v pohodě daly dodržet povolené rychlosti. No jo, ale to fungovalo, jen když se nezakufrovalo, pak už jsme pospíchali, předpisy - nepředpisy. Jenže součástí byly i radary na trase, které s nadšením poskytla i s obsluhou policie (tehdy VB). Jakmile se na ceduli s písmenkem průjezdky objevilo „R", bylo zle. Opět trestné body, diskvalifikace... Jen jednou se tehdejší příslušníci kdesi na severu Čech rozhodli, že překročení rychlosti bude nejen za body, ale i „za hotové". Skončilo to hromadným protestem posádek a výhrůžkami pořadateli, že příště sem už nikdo nepřijede.

Zabloudit, čili zakufrovat, se dalo velice lehce. Pro trať soutěže se hojně využívaly nezpevněné komunikace, tak zvané „polňačky". Takže při jakékoliv pochybnosti se zkoušely najíždět nejneuvěřitelnější cestičky - stezičky, nezřídka končící někde na dvorku. K úžasu a zděšení místních obyvatel se jim tam pak půl dne otáčelo mezi slepicemi jedno polepené auto - s dvěma vytřeštěnými cvoky uvnitř - za druhým. Ti nás nemívali rádi...Nedivím se, že občas bránili svůj klid a pohodu všemi dostupnými prostředky, ať už to bylo vysypané dříví na cestě, nebo puštěný pes - ochranář.

Nejhorší zakufrování jsem zažila při noční etapě krajského přeboru, kam jsme se nějakým nedopatřením kvalifikovali. Kdesi v okolí Mostu, v neznámém terénu, skoro o půlnoci, tma jako v pytli, navigátor zařval: „Doprava!" a já důvěřivě odbočila. Cesta pomalu přestávala být cesta, postupně se objevily prohlubující se koleje, zjevně od vozidla nepoměrně rozměrnějšího, než R8. Když vyjetá kolej (jedna) začínala být širší, než rozchod kol mého autíčka, pochopili jsme, že je zle. Byli jsme na kraji povrchového dolu. Zpátky to šlo opravdu těžko. Kdybych sjela do koleje, asi by nás našli až v pondělí ráno - pokud by si malinké překážky na cestě šofér toho obrovského náklaďáku vůbec všimnul. Nakonec zvítězil pud sebezáchovy, mitfára skoro po kolenou nahmatával terén a já, zpocená až na zadnici, skoro hodinu opatrně couvala, jen podle jeho pokynů. Tehdy jsem se doopravdy bála. Krajský přebor jsme vzdali. 

Kupodivu při BOASkách nebývaly žádne vážné nehody, i když jsme kličkovali v běžném provozu jako zajíci. Většina „civilních" řidičů nám nijak neškodila, vypadalo to, že se baví tím, jak naše závodění bereme vážně. Pokud už došlo na rozbitý blinkr, nebo škrábnutý nárazník, tak většinou proto, že jsme zapomněli, že po hodině jízdy stylem brzda-plyn brzdy vadnou a tím pádem je ten patník blíž, než jsme čekali. Jednou, když jsem couvala, mi dokonce bez varování, z ničeho nic, za autem vyrostl strom... Zvládli jsme to oba.

Jelikož soutěž byla BRANNĚ orientační, musela být i pěší část. Obvykle jsme se symbolicky půl hodinky prošli po okolí, o nějakém běhu na čas nemohla být řeč. Našel se sem-tam pořadatel, co to přehnal, to jsme zásadně jednomyslně sabotovali, příště nás už netrápil. Příjemná vycházka ale nevadila, ani zpestření zdravovědou, první pomoc jsme měli v malíčku včetně záludností, jak rozdýchat „Andulu" nebo správně zaobvazovat loket.

Další zábava, na kterou jsme se těšili bez rozdílu, byla jízda zručnosti. Na čas a na přesnost. Výjezd z garáže, slalom, couvání, parkování v řadě, přejezd prkna pravými koly, zastavení ve čtverci 50x50cm pravým předním kolem, zastavení na centimetry od překážky dopředu i dozadu, rozjezd přes ruční brzdu do kopce - to všechno byla báječná škola. Když to nevyšlo, lítaly jen kuželky a člověk se naučil, kde auto má nárazníky i kola, jak je široké. Těžko rozlišit, jestli větší prestiž byla vyhrát celou soutěž, nebo jízdu zručnosti.

BOAS byly i cestou k licenci na opravdové automobilové sporty jako rallye, autokros,... Pro ty, co na to měli peníze a zázemí, my ostatní jsme se museli smířit se závoděním „na nečisto". Byla tam bezvadná parta nádherně praštěných lidí. BOASek jsme se stejně nadšeně účastnili, jako je pořádali. Včetně těch pro děti, čistě ženské posádky a dalších speciálních akcí. Ale protože nic netrvá věčně, časem se pod tíhou boje o živobytí kouzlo vytratilo. Přestali jsme si hrát a šli dál, každý svou cestou, jen s nesmazatelnou vzpomínkou v duši. Dnes už i na ty, co odjeli navždy...

Autor: Božena Hnízdilová | středa 11.11.2009 20:17 | karma článku: 21,97 | přečteno: 6506x
  • Další články autora

Božena Hnízdilová

Změna času? pěkná p... hloupost

Mně osobně je změna času šumák, ať vstanu kdy chci, probouzím se stejně až kolem deváté...

27.3.2015 v 22:42 | Karma: 28,39 | Přečteno: 925x | Diskuse| Ostatní

Božena Hnízdilová

Voda v anglickém Worcesteru

Ne že by záplavy v Anglii byly něco zas až tak moc vyjímečného. Tedy aspoň v hrabství Worcestershire, kam se občas podívám. Ale aby trvaly několik měsíců, to nepamatuju.

20.2.2014 v 19:32 | Karma: 13,74 | Přečteno: 504x | Diskuse| Fotoblogy

Božena Hnízdilová

O hodném jabloneckém řidiči pluhu

Sníh padá a padá a padá ...a my, protože nejsme v Anglii, kde počkají, až roztaje, se snažíme ho přeprat. Podle toho, jestli máme lopatu, nebo Tatru s šípákem, nám to jde hůř, nebo lépe. Já mám tu lopatu.

17.2.2012 v 20:54 | Karma: 16,19 | Přečteno: 2084x | Diskuse| Liberec

Božena Hnízdilová

Doba ledová je doba ledová

V posledních dnech jsem pečlivým testováním dospěla k jednoznačnému závěru: Přesun z místa na místo je jistější na čtyřech kolech, než na dvou nohách. Tedy aspoň u nás, na drsném severu, v podhůří Jizerek.

2.2.2012 v 21:49 | Karma: 11,60 | Přečteno: 1808x | Diskuse| Liberec

Božena Hnízdilová

Co schovává dámská kabelka – jen pro odvážné

Tuším, že mezi námi děvčaty existují i takové, které mají kabelku jen jako modní doplněk. Pro většinu z nás je to ale zavazadlo obsahující vše nutné k přežití mimo domov. Přerovnat obsah do jiného, stylově v ten den vhodnějšího modelu, je pro nás těžké trauma.

21.9.2011 v 21:02 | Karma: 18,31 | Přečteno: 2140x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové zasévají v Charkově strach. Utečte, dokud je čas, hrozí obyvatelům

23. dubna 2024  18:58

Kreml provádí koordinovanou leteckou a informační operaci proti Charkovu s cílem vyvolat mezi...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 54
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3379x
Jen si občas nemám s kým povídat....

Seznam rubrik

Oblíbené knihy